Menu

Zápis předmětů: Nabídka kurzů pro studenty Učitelství (napříč obory) v LS 2023/2024

Výuka etiky prostřednictvím filosofie, dějin, literatury a filmu – AFSV00423 (pondělí 15.50-17.20, na výuce se podílí Marek Fapšo, Matěj Král, Petra Šebešová)

Interdisciplinární kurz je určen primárně pro studenty učitelství všech oborů na FF UK. Jeho cílem je zkoumat didaktické možnosti propojování etických otázek s konkrétními historickými událostmi či postavami, jak jsou reprezentovány v historických zdrojích, literatuře či filmu. Účastníci se seznámí se základními moderními etickými přístupy (utilitarismus, deontologie, etika ctností, existencialistická etika apod.) a budou je aplikovat na konkrétní příklady. Z hlediska obsahu se kurz soustředí na vybrané události a témata z dějin 20. století, konkrétní výběr vzešel ze společného workshopu vyučujících a studentů programu Učitelství historie a filosofie. V průběhu kurzu budeme hledat odpovědi na tyto otázky: Jak nacházet a didakticky zpracovat vhodné mezipředmětové vazby? Jak propojovat etickou dimenzi s běžnou výukou? Jak vytvářet krátké aktivity, které rozvíjejí schopnost reflektovat etické otázky?

Kritické myšlení pro učitele – AFSV00402 (pátek 9.10-10.40, vyučuje Petra Šebešová)

Na rozvoj kritického myšlení žáků je ve vzdělávací dokumentech kladen stále větší důraz, vycházející z kompetenčně pojatých hlavních cílů vzdělávání. Podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 jsou „nedílnou součástí klíčových kompetencí dovednosti jako kritické myšlení (…)“ (s. 11). Kritické myšlení zahrnuje soubor dispozic a dovedností, které jsou do určité míry nezávislé na konkrétním oboru, a mohou tak být rozvíjeny ve všech vyučovacích předmětech. To však předpokládá, že 1) učitelé vědí, co kritické myšlení obnáší, a 2) mají sami tyto dispozice a dovednosti osvojené. Cílem kurzu je přispět k naplnění obou výše zmíněných bodů.
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách.

Vocabulary in ELT – AAA500184 (St 15:50 – 17:20, vyučuje Tomáš Gráf)

Kurz navazuje na téma výuky anglické slovní zásoby v kontextu EFL, které bylo představeno v kurzu Didaktika anglického jazyka 1. Kurz si je vědom komplexnosti tématu učení a výuky slovní zásoby a jeho cílem je poskytnout hlubší porozumění příslušným procesům, aby učitelé mohli činit informovanější rozhodnutí při koncipování a výuce lexikální složky jazykových kurzů. Současně se kurz snaží propojit tyto teoretické aspekty s praktickými činnostmi, které budou zahrnovat lexikální analýzy, navrhování výukových aktivit, praktickou výuku pokročilé slovní zásoby (microteaching), navrhování testů slovní zásoby, navrhování výukových postupů a využívání příslušných technologií pro výuku, učení, testování slovní zásoby a měření jejího rozsahu.
Každý seminář se skládá ze tří modulů.
Modul 1:Teoretický, analytický

Cílem je představit a prodiskutovat teoretické koncepty související s tématem (tématy) semináře a aplikovat je při analýze. Klíčovými způsoby výuky jsou zde přednášky, prezentace, diskuse, problémová výuka a analýzy materiálů a lexikálních dat.
Modul 2: Aplikovaný
Cílem je zvýšit povědomí o tom, jak teoretické koncepty souvisejí s učením a výukou jazyků, a osvojit si klíčové techniky výuky slovní zásoby. Klíčovými způsoby výuky jsou zde prezentace a rozbory materiálů z učebnic a různé aktivity zaměřené na slovní zásobu.
Modul 3: Praktická výuka / mikrovvyučování
Cílem je poskytnout příležitosti k nácviku výuky a získávání zpětné vazby a k osvojení pokročilé slovní zásoby. Klíčovým způsobem výuky je zde mikrovyučování. Studenti budou muset vybrat slovní zásobu, naučit ji a nakonec sestavit test. Každý účastník kurzu se bude muset tuto novou slovní zásobu pravidelně učit.
Předmět je vyučován v angličtině.

Co s poezií ve škole? – ABO700645 (Po 9:10 – 10:40, vyučuje Klára Čermochová)

Seminář je zacílen především na studenty učitelských oborů magisterského stupně, u nichž se už předpokládá určitá zkušenost s výukou nebo její brzké zahájení, aby bylo možné přelít zkušenosti ze semináře co nejdříve do praxe.
Předmět má dvě roviny:
1) Projdeme základy teorie verše a osvěžíme základy poetiky, kterou by měli studenti už mít za sebou. Tyto znalosti budeme ověřovat a upevňovat teoreticky i prakticky, grafikou, poslechem, hlasitým přednesem i vlastní tvorbou. Pobavíme se i o tom, které z těchto věcí se ve školách reálně učí a zda jsou to právě ty, které si myslíme, že by naši žáci měli skutečně vědět.
2) Představíme si postupně širokou škálu možností, jak se dá pracovat s poezií ve škole – poslech, doplňování, vlastní tvorba, rekonstrukce textů, vizuální opora, spojení s hudbou, grafikou, vlastní kresbou a výsvarným uměním, pohybová opora, zvýraznění rytmu, komika, šok a další. Důraz bude kladen na rozdíly mezi jednotlivými texty i mezi cílovými skupinami studentů, zejména co se věku týče. Každý by měl na konci mít k dispozici paletu aktivit a textů, které mu sedí a s nimiž je skutečně schopen ve výuce pracovat.

Kooperace a týmová spolupráce – APD519022 (Po 12:30 – 14:00, vyučuje Jaroslava Swoboda)

Cíle předmětu:
vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve vyučování nebo vně školní instituce.

Integrace žáků s OMJ do českého vzdělávacího systému – APDV10078 (Čt 9:10 – 10:45, vyučuje Yvona Kostelecká)

Rozvíjení digitálních kompetencí – ABO700285 (Čt 12:30–14:00, vyučuje Jana Šindlerová) Adresa Celetná 13, místnost 1.10

Seminář se věnuje budování digitální gramotnosti ve školách, z různých úhlů pohledu zkoumá možnosti a meze zapojení digitálních technologií a umělé inteligence ve výuce (nejen) českého jazyka. Seminář je určen pro studenty učitelských programů a je prakticky zaměřený. V rámci semináře budou prakticky využívány digitální technologie. BYOD (Bring Your Own Device).


Mediální výchova – ABO500439 (Pá 9:10–10:40, vyučuje Michal Kaderka). Adresa: místnost 326, hlavní budova FF UK

Cílem semináře je posílání mediální gramotnosti a zároveň získání potřebných informací o mediální výchově: jak je ve školách ukotvena, co se v ní učí, kde získat všechny důležité informace, kdo se mediální výchově v Česku věnuje, jaké jsou podklady do výuky či kde se s dalšími učiteli mediální výchovy síťovat. Seminář je praktický, účastníci získají důležité informace z dějin médií, jejich vlivu na společnost a poznají mediální práci. Všechny informace i aktivity jsou přenositelné do výuky.