Filozofická fakulta Univerzity Karlovy se prostřednictvím nově akreditovaných učitelských programů zapojuje od roku 2019 do pregraduální přípravy učitelů. Stěžejní součástí těchto programů mají být kvalitní oborové didaktiky opřené o silnou vědecko-výzkumnou bázi. Za tímto účelem vzniká na fakultě centrum učitelství, jehož byla tato konference ustavujícím počinem.
Konference byla určena oborovým didaktikům, pedagogům, psychologům a studentům se zájmem o tuto problematiku.
27. 11. 2020
– Teoretické aspekty přípravy budoucích učitelů – zahraniční hosté
– Pregraduální příprava v pedagogicko-psychologickém kontextu
– Současné trendy v oborových didaktikách
28. 11 .2020
– Centrum učitelství FF UK
– Praktické přístupy k vyučování oborových didaktik
PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (Ústav anglického jazyka a didaktiky)
Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (Ústav germánských studií)
PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. (Katedra pedagogiky)
Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (Ústav českého jazyka a teorie komunikace)
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (Katedra pedagogiky)
online
Abstrakty příspěvků shromážděné v tomto sborníku pocházejí z konference, kterou při příležitosti ustavení Centra učitelství na FF UK uspořádali ve dnech 27. a 28. 11. 2020 členové Platformy didaktiků a Katedra pedagogiky. O významu konference svědčí již samotný fakt, že šlo o událost nově ustavující samostatný orgán k podpoře učitelských studií na Filozofické fakultě UK, kam se po letech ve větším objemu navracejí.
Shromážděné abstrakty konferenčních příspěvků pokrývají široké spektrum témat i oborových zaměření. Na konferenci zazněly příspěvky týkající se výuky cizích jazyků, sociokulturních a hodnotových kontextů vzdělávání, příspěvky referující o problematice vzdělávání dějepisného, stejně jako příspěvky reflektující skutečnou realitu učitelského povolání ve vztahu k získanému pedagogickému vzdělání, a také referáty týkající se různých forem podpory učitelů v praxi.
Abstrakty, které zde naleznete, jsou příslibem kolektivní monografie, jejíž vydání je plánováno v nakladatelství Karolinum pro rok 2021.
Bylo by vhodné na tomto místě alespoň několika slovy připomenout zásluhy těch, kdo se o učitelství na FF UK v posledních letech zasloužili. Naprosto zásadní podíl na podpoře učitelství mají členové neformální Platformy didaktiků, kteří se z iniciativy PhDr. Tomáše Gráfa, Ph.D. z Ústavu anglického jazyka a didaktiky po několik let scházeli a diskutovali problémy učitelství, pokoušeli se identifikovat slabá místa v dosavadní učitelské přípravě, ale též hledat možné mezioborové průniky a doporučení k vylepšení tak, aby učitelství přestalo být oborem pěstovaným v izolaci a stínu jednotlivých neučitelských oborů, aby se znovu stalo plnohodnotným směrem bádání a výuky. Z několikaletého setkávání platformy postupně vyplynulo, že pro další rozvoj učitelství je třeba institucionalizovaného propojení učitelských studijních programů mezi sebou navzájem, ale též těsnější spolupráce s katedrami zajišťujícími pedagogicko-psychologickou přípravu budoucích učitelů. Revitalizovala se tak dávnější idea Centra učitelství FF UK, která se zhruba před deseti lety diskutovala, nikdy ale nedošlo k jejímu uskutečnění.
S o to větší radostí můžeme konstatovat, že Centrum učitelství FF UK je nyní díky dosavadní práci Platformy didaktiků a podpoře vedení FF UK těsně před oficiálním zahájením činnosti a čeká už jen na schválení svých stanov orgány akademické samosprávy. Věříme, že činnost centra bude podporovat kvalitní učitelské studium a přispívat k rozvoji učitelských studijních programů na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
Martin Strouhal & Míla Janišová
Vyberte si jeden z programů, díky kterému budete moct učit na střední škole.