Menu

Zpráva ze setkání s MŠMT 23. 2. 2022

23. února 2022 na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy proběhlo setkání se zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Během setkání zástupci MŠMT představili záměry reformy pregraduální přípravy pedagogů, kterou na konci září minulého roku svým podpisem stvrdil ministr školství spolu s děkany a děkankami fakult vzdělávajících učitele.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy usiluje o rozvoj vzdělávání na všech úrovních a směřujeme ke dvěma dlouhodobým cílům, které jsou zakotveny do Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+:

1. Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život.

2. Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů.

Jedním z nástrojů k dosažení těchto cílů má být také reformovaná příprava studentů učitelství. Mezi hlavní oblasti této reformy, jejíž realizaci si MŠMT ambiciózně naplánovalo do roku 2024, jsou především 1) zavedení kompetenčního profilu absolventů učitelství jako nástroje pro jejich hodnocení a také hodnocení kvality jejich vzdělávání; 2) proměna pedagogických praxí a užší provázání spolupráce mezi fakultami vzdělávajícími učitele, školami, na jejichž půdě se praxe konají, a provázejícími učiteli, kteří praktikanty vedou; 3) otevření systému inovací a nových cest přípravy učitelů a jejich podpora; 4) podpora internacionalizace a možností inspirace v zahraničí; 5) podpora zvyšování atraktivity učitelského studia; 6) rozvoj oborových didaktik. 

Z prezentace a následné diskuse vyplynulo, že největší důraz klade MŠMT na zavedení kompetenčního rámce a na proměnu realizace praxí. Kompetence absolventů učitelství by měly být sledovány na základě deskriptorů popisujících dosažené úrovně znalostí a dovednostní v osmi kompetenčních okruzích (1. plánování výuky; 2. prostředí pro učení; 3. procesy učení; 4. hodnocení práce žáků, 5. reflexe výuky, 6. rozvoj školy a spolupráce s kolegy; 7. spolupráce s rodiči, odbornou a širokou veřejností; 8. profesní rozvoj učitele). Dosažení jednotlivých úrovní kompetencí (minimální, pokročilá, vynikající) pak umožní sledování pokroku ve vzdělávání a rozvoji studentů a absolventů učitelství.

Druhou klíčovou oblastí je reforma praxí. MŠMT iniciovalo vznik pracovní skupiny tvořené zástupci fakult vzdělávajících učitele. Úkolem této skupiny je definovat standardy dobré praxe a promyslet možnosti změn v systému realizace praxí, aby byly co nejefektivnější.

Z dalších, méně tematizovaných bodů byla zmíněna internacionalizace a její zamýšlená podpora z budoucího OP JAK. V plánu je možnost hromadných výjezdů studentů do zahraničí za účelem praxe či prakticky orientované stáže nebo hostování zahraničních odborníků na výuce do ČR.

Součástí setkání byla také prezentace Centra učitelství FF UK přednesená Dr. Tomášem Gráfem, která obsahovala nástin základních rysů pregraduální přípravy učitelů realizované na FF UK. Z obou prezentací a následné diskuse vyplynulo, že mnohé reformní požadavky nastíněné MŠMT jsou již v tuto chvíli na FF UK implementovány do studia. Jedná se zejména o kompetenční profil absolventa a jeho sledování po celou dobu studia, ale také o reflektivní a vzájemnou komunikaci všech aktérů podporující realizace různých druhů pedagogických praxí. Součástí diskuse byla také otázka financování celého systému, zejm. se mluvilo o systému financování provázejících učitelů, ale také o podfinancovanosti celého sektoru humanitních fakult.